Умеће читања

Важност умећа читања позната је свима, па и малишанима који ову вештину још увек не поседују. Она утиче на сналажење у свакодневнем животу , успех у образовању, а самим тим је везана и за емоционално задовољство.

Поласком у школу, врло брзо се прелази на писану реч и деца која имају потешкоћа у читању постају збуњена. Неуспех  у почетној фази читања, може довести да тога да дете касније у потпуности одбије да чита или то ради само под присилом. Родитељ, учитељ и стручни сарадник морали би препознати дете које има потешкоћа како би се што пре могло приступити решавању проблема.

Читање укључује повезивање многих вештина. Потешкоће у било ком подручју вештина везаних за читање могу проузроковати поремећаје у обради писане речи. Једно такво подручје вештина, развој језика, кључна је компонента читања. Истраживања су показала да су и говорење и слушање главни чиниоци који доприносе читању. Визуалне способности, покрети очима при праћењу слова и речи и повезивање значења део су читања. На умеће читања детета, свакако, утичу и когнитивне способности, као што су дуготрајно и краткотрајно памћење, асоцијативно учење, препознавање и исправљање грешака.

Јачањем језичких вештина детета, родитељ може повећати његово занимање за читање.

КОРАК 1.

У свакодневном говору користите разноврсни и богат речник који ће заинтересовати ваше дете и проширити његово познавање речи.

КОРАК 2. Често читајте свом детету. 

Користите речи из приче коју читате да  поставите питање. Замолите дете да вам преприча оно што сте прочитали. Заједно смишљајте нове наслове. Ако је детету тешко да се присети свега што је прочитано, чешће прекидајте постављајући питања о прочитаном.

КОРАК 3.

Повремено прекините дете у читању и замолите га да покуша да погоди што се у причи даље дешава.

КОРАК 4. Читајте с дететом исту причу неколико дана или чак недеља.

Након што добро утврдите причу, пређите на њену „уметничку“ обраду –  цртајте ликове, израђујте лутке, направите представу или скеч, слике о причи окачите на зид, или направите стрип тако да цртате слике редоследом догађаја из приче. Користите језик приче, понављајте кључне речи, разговарајте о свом пројекту.

КОРАК 5. Повежите причу с догађајима из свакодневног живота.

На пример, док се облачите, упитајте дете: „Шта би Пепељуга данас обукла?” На овај начин пружате му прилику за креативну интеракцију с читалачким материјалом и развијате дубље разумевање садржаја приче.

КОРАК 6. Играјте се гласовима.  Римујте речи из приче коју читате. 

Узмите занимљиве речи из приче и саставите попис. Играјте се с дететом тако да обоје покушавате запамтити речи редоследом којим су записане. Можете започети с једном речју, затим крените с две, три, и тако даље.

КОРАК 7.

Играјте се “шпијуна” тако да описујете предмет на одређеној страници приче и тражите од детета да погоди о ком је предмету реч,  а затим заједно пронађите ту реч на страници.

КОРАК 8.

Раставите једноставне речи на њихове најосновније гласове (на пример, реч „трава“ /т/р/а/ в /а/ ) затим упитајте дете, “Која је то реч?”

КОРАК 8. Играјте игру слушања азбуке.

Поређајте слова азбуке изнад  дететовог радног простора, али тако да их може лако дохватити. Раставите реч на гласове и изговарајте глас по глас. Након што изговорите поједини глас, реците детету да узме слово које га представља. Затим изговорите све гласове заједно како би обликовали речи. Реч можете изговорити ви или ваше дете.

КОРАК 9. Играјте се “низања” гласова.

Опет редом сложите слова азбуке изнад радног простора. Изговорите неки глас, дете узима узима то слово азбуке и при том  дода свој глас који, такође, узима ; нижете гласове док не добијете реч.

КОРАК 10.

Користите забавне материјале када с дететом играте игре читања.

Сликајте прстима, правите слова од различитих материјала и истовремено гласове/ слова која правите.

 

Изворни текст написала је Kandace Barnes, а чланак на енглеском језику је на

http://www.mind-steps.com/assessments/10TIPS.htm

Advertisements
%d bloggers like this: